Λίζα Πενθερουδάκη: Η ΦΕΡΜΕΛΗ αναδεικνύει τη σημασία του Εύζωνα – Συνέντευξη στον Π. Αναστόπουλο

Share

Η Λίζα Πενθερουδάκη γεννήθηκε στην Αθήνα. Από μικρό παιδί έδειξε το ενδιαφέρον της για την τέχνη. Είναι απόφοιτος των εκπαιδευτηρίων «Ζηρίδη» και η επιμονή της ήταν τέτοια που νίκησε τα επιχειρήματα των γονιών της που την ήθελαν να δώσει εξετάσεις στην Νομική, και πήγε για σπουδές διακόσμησης εσωτερικών χώρων στο KLC College του Λονδίνου και πάνω σε αυτόν τον τομέα ασχολήθηκε, αρχικά, μετά την επιστροφή της στην Αθήνα.

Ανήσυχο πνεύμα, συνέχισε να εξελίσσεται στον χώρο της τέχνης και να παρακολουθεί μαθήματα σε εργαστήρια εικαστικών στην Αθήνα (Α. Μαΐλη) και στην Τήνο (Κ. Τσόκλη), ειδικευόμενη στην επεξεργασία ξύλου, υλικό που πάντα της άρεσε πολύ. Η ζωγραφική της Λίζας Πενθερουδάκη ξεκίνησε από ναΐφ και συνέχεια εξελίσσεται με το τελάρο να διαδέχεται τις ξύλινες φιγούρες και τους πειραματισμούς με υλικά και τεχνοτροπίες που δεν έχουν τέλος.

Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια με θέμα το παιδί και το παραμύθι. Παράλληλα, με δραστηριότητες όπως την πρόσφατη συνεργασία με το Μουσείο Παιδικής Τέχνης για τη διενέργεια πανελλήνιου διαγωνισμού ζωγραφικής της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης με θέμα «Εγώ είμαι εγώ, ευζωνάκι γοργό», αλλά και παραμυθιού με θέμα «Ένα ευζωνάκι ταξιδεύει στον χρόνο» μαθαίνει τους μικρούς μαθητές για την ιστορία των Ευζώνων. Από τους δύο αυτούς διαγωνισμούς προέκυψε το βιβλίο με τα βραβευμένα παραμύθια.

Συνάντησα την κα Πενθερουδάκη στο κέντρο της Αθήνας, σε ένα χώρο εμπνευσμένο από την Τέχνη και τα έργα της, σε μία συζήτηση που δεν είχε κάτι προσχεδιασμένο και που κύλισε σε μία πολύ ωραία ατμόσφαιρα.

Η κα Πενθερουδάκη είναι ιδρύτρια της ΑΜΚΕ ΦΕΡΜΕΛΗ (www.phermeli.gr), μίας Πολιτιστικής Εταιρείας, που έχει στόχο την διάδοση της ιστορίας των Ευζώνων τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Είναι πολύ ενδιαφέρουσα η ιστορία και ο τρόπος που την ώθησε να ασχοληθεί με την ιστορία των Ευζώνων.

Έχουν περάσει κάπου 12 χρόνια από τότε που ο αδελφός της Λίζας Πενθερουδάκη, Μάνος, βλέποντας ότι αναζητούσε η αδελφή του τρόπους έκφρασης, της ζήτησε να διακοσμήσει το οικογενειακό κατάστημα που είχαν με εικόνες ευζώνων, μιας και ερχόταν η επέτειος της 25ης Μαρτίου. Η ίδια αναφέρει τα εξής: «ο αδελφός μου, με παρακίνησε πριν από χρόνια, με την αφορμή της 25ης Μαρτίου, να φτιάξω τη βιτρίνα του καταστήματος γεμίζοντάς την με τσολιάδες. Μόνο μετά από ένα χρόνο ασχολήθηκα στα σοβαρά, μελετώντας την στολή, αλλά και την κινησιολογία του τσολιά». Σε ότι αφορά το κατάστημα, πρόκειται για τον οίκο κοσμημάτων «Πενθερουδάκης» στην οδό Βουκουρεστίου.

Δεν είναι η μοναδική φορά που έγινε κάτι τέτοιο. Για τα 200 χρόνια από το 1821, η βιτρίνα του καταστήματος αποτέλεσε μια νέα εικαστική παρέμβαση. Στην πρώτη ελληνική σημαία, καλλιτέχνες ζωγράφοι, στη διάσταση του τετραγώνου (1×1 μ.), η «παρέμβασή» τους είναι στο επάνω αριστερό κομμάτι της σημαίας. Ο Κερεστετζής έφτιαξε τη σημαία τη Φιλικής Εταιρείας, ο Μαντζαβίνος τη σημαία του Κολοκοτρώνη και η Λίζα Πενθερουδάκη τη σημαία του αγωνιστή, αποδίδοντας τιμή στον επιφανή, αλλά και στον άγνωστο ήρωα.

Ο αδελφός της, την προέτρεψε να μελετήσει και να φωτογραφίσει τους Εύζωνες στην καθημερινότητά τους. Το αποτέλεσμα ήταν συγκλονιστικό. Η βιτρίνα του καταστήματος έγινε η ατραξιόν των ημερών και πλήθος καλλιτεχνικού, αλλά και απλού κόσμου συνέρρεε για να δει από κοντά την αγέρωχη στάση και τον δυναμισμό της κίνησης των Ευζώνων, όπως το μετέφερε μοναδικά η εικαστικός Λίζα Πενθερουδάκη στο ξύλο, στο μετάξι και στο τελάρο.

Με ευρηματικότητα κι ευαισθησία, η κ. Πενθερουδάκη πήρε ένα σύμβολο εθνικό και το έντυσε με ιστορίες ικανές να κερδίσουν το σημερινό κοινό, αποφεύγοντας τα φολκλόρ στερεότυπα, από τα τουριστικά «τσολιαδάκια».

Το γεγονός αυτό, κίνησε το ενδιαφέρον του Διευθυντή του ξενοδοχείου Μεγάλη Βρετάνια. Έτσι ξεκίνησε μία συνεργασία, με αποτέλεσμα να διεξαχθεί μια μεγάλη έκθεση στην Προεδρική σουίτα του ξενοδοχείου King George, με θέα την Ακρόπολη από δεξιά, και την φύλαξη του Άγνωστου Στρατιώτη από αριστερά. Τότε ήταν που η κ. Πενθερουδάκη διαπίστωσε ότι, παρά την οικεία μορφή του, η ιστορία του Εύζωνα παραμένει άγνωστη στους πολλούς.

Το 2019 προχώρησε στη δημιουργία μίας μη κερδοσκοπικής εταιρείας για τον πολιτισμό, που φιλοδοξεί να φωτίσει την ιστορία του εθνικού συμβόλου μέσα και έξω από την Ελλάδα, με την ονομασία «Φέρμελη», με ευθεία αναφορά στο χρυσοκέντητο γιλέκο της φορεσιάς του Εύζωνα, που είναι κεντημένο στο χέρι, αποτελώντας το πιο δύσκολο και απαιτητικό κομμάτι ολόκληρης της ενδυμασίας, μιας και για την κατασκευή του απαιτείται περίοδος 5-6 μηνών.

Η «Φέρμελη», αντιμετώπισε δυσκολίες από το ξεκίνημά της, καθώς μαζί με την οικονομική κρίση, τον τόπο έπληξε και η πανδημία. Παρ’ όλα αυτά, τίποτε δεν στάθηκε εμπόδιο στο βηματισμό της εταιρείας, μιας και το εγχείρημα της Φέρμελης αγκάλιασαν κάποιοι ιδιωτικοί και κρατικοί φορείς, αλλά η κα Πενθερουδάκη, ήταν σημαντική «αιμοδότρια» στα τεκτενόμενα.

Πλέον τα εκθέματα που διαθέτει η ΑΜΚΕ «Φέρμελη», ξεκίνησαν με μία έκθεση στο Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών και συνέχισαν να περιοδεύουν σε όλη την Ελλάδα, με «ευζωνικά έργα» και άλλων καλλιτεχνών, αρχειακό υλικό και τεκμήρια που είτε δώρισαν φίλοι , είτε δανείζουν από τα προσωπικά τους αρχεία.

Επίσης ετοιμάζεται κάτι τελείως διαφορετικό και αφορά σε μουσική εκδήλωσή μας, με θέμα: “Η ΦΕΡΜΕΛΗ ΓΙΟΡΤΑΖΕΙ ΤΗΝ ΑΝΟΙΞΗ!”, στις 13 Μαΐου και ώρα 20.00, στο Ίδρυμα Θεοχαράκη, με εισιτήρια που μπορείτε να προμηθευτείτε από το site www.thf.gr και με επικοινωνία στο email evzones@phermeli.gr.

(αναδημοσίευση από politispress.gr)